|
|
Arbeidsmarktplatform Primair Onderwijs
Januari 2014 |
|
|
Arbeidsmarktanalyse
PO 2013: Demografische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen
van grote invloed op arbeidsmarkt primair onderwijs
Vooral demografische, politieke en maatschappelijke ontwikkelingen
hebben de arbeidsmarkt in het primair onderwijs het afgelopen jaar
bepaald. Scholen moeten professioneel inspringen op de gevolgen van de
leerlingenkrimp, de toename van het aantal WW-uitkeringen, de hogere
pensioenleeftijd en een tot in het najaar van 2013 beperktere financiële
speelruimte. Dit blijkt uit de nieuwe 'Arbeidsmarktanalyse primair
onderwijs 2013' waarin beleidsmatige en cijfermatige ontwikkelingen zijn
weergegeven en aan elkaar worden verbonden.
Lees meer >
|
|
|
|
Jaarplan Arbeidsmarktplatform PO 2014: werkgelegenheid en professionalisering
Werkgelegenheid, mobiliteit, professionalisering
en professionele ruimte. Dat zijn de komende tijd de grootste
uitdagingen in het primair onderwijs. Het Arbeidsmarktplatform PO richt
zich het komende jaar daarom vooral op deze thema's. Daarnaast blijft de
infrastructuur voor het regionaal arbeidsmarktbeleid belangrijk,
evenals een lerend netwerk waarin scholen vernieuwende oplossingen
ontwikkelen en uitwisselen.
Lees meer >
|
|
|
|
Kunt u hulp gebruiken bij ondersteunende taken?
Welke mogelijkheden zijn er in het primair
onderwijs om medewerkers met een arbeidsbeperking in te zetten in
ondersteunende functies? Dat willen het Arbeidsmarktplatform PO en SBCM,
het arbeidsmarktfonds voor de sociale werkvoorziening, in 2014
inzichtelijk maken. Daartoe voeren zij in 2014 tien pilots uit met
functiecreatie. Doet u mee?
Lees meer >
|
|
|
|
Leerwerktraject voor 20 zorgassistenten
De sociale partners in het primair onderwijs gaan
20 leerwerktrajecten opzetten voor jonggehandicapten. Zij kunnen, als
zorgassistent in opleiding, zorgtaken van leerkrachten in groep 1 en 2
overnemen. Dit tweejarig project is ondergebracht bij het
Arbeidsmarktplatform PO. De trajecten beginnen in februari in twee
pilotregio's: Haaglanden en Walcheren.
Lees meer >
|
|
|
|
Vertrouwen in leraren
Professionele ruimte creëren en versterken lukt
alleen als leraren, schoolleiders en bestuurders zich daar zelf voor
inspannen. Interventies van buitenaf zijn welkom en nodig, maar moeten
wel aansluiten op ontwikkelingen en activiteiten binnen de school. Dat
is een belangrijke conclusie van het pilotproject Professionele ruimte
in het po. In het vakblad BasisschoolManagement staat een artikel over
de uitkomsten van het pilotproject.
Lees meer >
|
|
|
|
Nieuw Europees subsidieprogramma voor individuele mobiliteit en strategische partnerschappen in het po: Erasmus+
Erasmus+, een nieuw Europees subsidieprogramma
voor het primair onderwijs, is de opvolger van het Leven Lang
Leren-programma. Voor dit programma is 14,7 miljard euro uitgetrokken.
Subsidie voor 2014 kunt u zeer binnenkort aanvragen. Het
Arbeidsmarkplatform PO ondersteunt u hier graag bij.
Lees meer >
|
|
|
|
Omgaan met verschillen in de klas:
wensen van leraren
Driekwart van de leraren in het primair onderwijs
wil zich verder professionaliseren in het omgaan met verschillen in de
klas. Zij voelen zich daarvoor meestal goed toegerust en competent,
behalve als het gaat om het onderwijs aan specifieke groepen kinderen
zoals zorgleerlingen en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast hebben
leraren behoefte aan meer ondersteuning en faciliteiten in de school.
Dit blijkt uit het onderzoek 'Omgaan met verschillen in de klas' van het
Arbeidsmarktplatform PO. De sociale partners van het primair onderwijs
willen weten hoe leraren aankijken tegen het opbrengstgericht werken en
het passend onderwijs in relatie tot het kunnen omgaan met verschillen
in de klas.
Lees meer >
|
|
|
|
|
|
Handreiking 'ontwikkelingsperspectief in het basisonderwijs'
De PO-Raad heeft een handreiking uitgebracht om scholen voor regulier
basisonderwijs te ondersteunen in het opstellen van een
ontwikkelingsperspectief.
|
Lees verder |
|
76 excellente scholen
76 scholen ontvingen in de Nieuwe Kerk in Den Haag uit handen van
premier Rutte en staatssecretaris Dekker het predicaat Excellente School
2013. Het is het tweede jaar op rij dat de predicaten worden
uitgereikt.
|
Lees verder |
|
Tweetalig onderwijs van start
Twaalf Nederlandse basisscholen gaan komend schooljaar van start met
de pilot volledig tweetalig onderwijs. Jonge leerlingen krijgen vanaf de
kleuterklas 30 tot 50 procent van hun lestijd in het Engels.
|
Lees verder |
|
|
|
Agenda |
|
|
|
|
|
|